БЕЗПЕКА ПОНАД УСЕ
Безпека - це відсутність загроз життєво важливим інтересам людини: її життю, здоров'ю і добробуту.
Безпека належить до базових людських потреб і є потребою дефіциту. Це означає, що доки людина не почувається безпечно, вона не може належно дбати про потреби вищого порядку - соціальні та духовні.

І навпаки, навіть мінімальне відчуття безпеки викликає прагнення до соціальних зв'язків. Задоволення потреб у повазі та визнанні підвищує рівень соціальної безпеки. Адже в такому разі особисті інтереси людини збігаються з інтересами соціального оточення й підтримуються ним.
Найвищою потребою людини є духовний розвиток, що спонукає її дбати не лише про безпеку свою та близьких, а й про безпеку прийдешніх поколінь і всього живого на Землі.
Абсолютна безпека, як і абсолютне здоров'я, є категорією теоретичною, адже ніхто цілковито не захищений від випадкових небезпек, наприклад від імовірності потрапити у ДТП.
Рівень особистої безпеки залежить насамперед від самої людини: як вона вміє передбачати небезпеки й уникати їх, раціонально діяти у небезпечній ситуації, від її характеру й особистих якостей. Наприклад, оптимізм і віра у власні сили допомагають вижити в екстремальній ситуації, а така риса характеру, як поміркованість, - уникати зайвих ризиків. І навпаки, песимізм відбирає сили і надію, а звичка «ходити по краю» перетворює життя на суцільний екстрим.
Однак безпека людини залежить не лише від її поведінки, а й від кількості та сили загроз, що існують у суспільстві. Загалом поведінка людини дає їй змогу лише реалізовувати (чи не реалізовувати) суспільний рівень безпеки.
Принципи безпечної життєдіяльності
З давніх-давен люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати їх і запобігати їм. Однак коли це неможливо, намагаються діяти так, щоб урятуватися. Існують загальні принципи безпечної життєдіяльності, які можна звести до формули «Передбачати, запобігати, діяти».
Передбачати - означає:
- вміти розпізнавати небезпечні ситуації;
- передбачати наслідки своїх дій;
- оцінювати ризик.
Запобігати - означає:
- діяти так, щоб не потрапляти у небезпеки;
- самому не створювати небезпеки (наприклад, на дорозі й у транспорті);
- вживати запобіжних заходів (наприклад, встановлювати охоронну сигналізацію, проводити пожежні тренування).
Діяти - означає:
- не розгубитися, тобто бути фізично і психологічно готовим діяти у небезпечній ситуації;
- знати, що і як треба робити в таких випадках;
- уміти зв'язуватись і взаємодіяти з рятувальними службами, правильно використовувати рятувальне спорядження;
- не втрачати надії й боротися, зробити все можливе, щоб урятуватися самому і допомогти іншим.
Щоб поводитися відповідно до принципів безпечної життєдіяльності, недостатньо лише знати їх. Люди, робота яких пов'язана з постійним ризиком (пожежники, рятувальники, пілоти-випробувачі, альпіністи, водолази), вважають запорукою своєї безпеки знання, витримку, вміння миттєво аналізувати ситуацію, оцінювати ризики й ухвалювати відповідні рішення.
Аналіз ситуацій і оцінка ризиків
Поняття ризику. Потрапивши в будь-яку незнайому ситуацію, треба оцінити рівень її безпеки. У такий спосіб перевіряють, чи існує загроза життю і здоров'ю. Таку загрозу щеназивають ризиком, а джерела ризику - чинниками ураження.
Майже всі життєві ситуації пов'язані з ризиком. Як визначити, що ситуація доволі ризикована? Для цього, оцінюючи ризик, треба зважати на:
- імовірність виникнення події;
- масштаби її наслідків.
Наприклад, імовірність того, що в автозаправну станцію влучить блискавка, доволі мала. Проте внаслідок цього може статися потужний вибух, який зруйнує все навкруги і призведе до забруднення довкілля. Зважаючи на серйозні наслідки, ризик вважають високим і автозаправки обладнують спеціальними щоглами із громовідводом.
Види ризику. Виокремлюють три види ризику для життя і здоров'я людини:
- фізичний - пов'язаний із життям і фізичним здоров'ям людини (кататися на велосипеді без шолома, гратися на залізничній колії);
- психологічний - пов'язаний з упевненістю, гідністю, самоповагою (провалитися на іспиті, не вступитися за того, кого ображають);
- соціальний - пов'язаний з авторитетом, популярністю, успіхом (посваритися з другом, порушити загальноприйняті правила).
Розрізняють ризик виправданий і невиправданий. Розпочинаючи нову справу, беручи участь у конкурсі, спортивному змаганні, ми ризикуємо розчаруватися, втратити авторитет. Однак такий ризик є виправданим, адже недарма говорять: «Хто не ризикує, той не виграє». Іноді кажуть, що ризик - благородна справа. Це стосується випадків, коли людина ризикує собою заради інших (захищає слабших, рятує чиєсь життя).
Проте дехто має схильність до нерозумних вчинків: курить, вживає алкоголь, наркотики, поводиться агресивно або вчиняє протиправні дії. Така поведінка є невиправдано ризикованою. Зазвичай одні види ризикованої поведінки спричиняють інші. Більшість кримінальних злочинів, ДТП, утоплень, нещасних випадків у побуті та на виробництві пов'язані з уживанням алкоголю і наркотиків.
Сучасний комплекс проблем безпеки
За всіх часів батьки, вчителі навчали дітей особистої безпеки: як уникати небезпек, вести здоровий спосіб життя, як правильно поводитися в екстремальних ситуаціях, надавати невідкладну домедичну допомогу.
Дехто може подумати, що цього достатньо, що світ, якщо чесно, не змінився. Виникли, звісно, нові небезпеки, пов'язані з наслідками технічного прогресу, але створено й служби, які допомагають людям у нових умовах, наше життя стає дедалі безпечнішим і комфортнішим.
Однак нині людство вступило в нову епоху свого розвитку. Тепер безпека кожного залежить не лише від його поведінки і від рівня безпеки у суспільстві (національної безпеки), а й від безпеки всього людства і біосфери загалом. Додавши загрозу зіткнення планети з великим метеоритом чи кометою, матимемо сучасний комплекс проблем безпеки (мал.)

Правила безпечної поведінки
У шкільних курсах превентивної освіти розглядаються теми, що стосуються питань безпечної поведінки у навколишньому середовищі, зокрема:
- Безпека у школі
- Побутова безпека
- Дорожня безпека
- Пожежна безпека
- Соціальна безпека
- Безпека на природі
- Надзвичайні й екстремальні ситуації
- Надання невідкладної допомоги
Далі наведено приклади правил безпечної поведінки у вигляді інструкцій.
Правила безпеки на багатолюдних громадських заходах (мітингах):
- Залиште дітей удома.
- Не беріть із собою предметів, які колють або ріжуть.
- Не беріть наплічника чи сумки на довгому ремінці, їх можуть затиснути натовпом, також вас можуть пограбувати.
- Кінці хустки, краватки, шарфа треба заправити під одяг.
- Без крайньої потреби не беріть плакатів на жердинах і палицях. Коли натовп стає некерованим, вони можуть бути небезпечними.
- Не беріть з собою фотоапарат, відеокамеру, інші коштовні речі, не вдягайте прикрас.
- Візьміть із собою посвідчення особи.
- Не наближайтеся до агресивно налаштованих груп, осіб.
- Не намагайтеся потрапити ближче до трибуни чи мікрофона.
- Якщо виник конфлікт з поліцією, не втрачайте самовладання, не робіть різких рухів, не кричіть, не біжіть.
- Якщо вас затримали, не намагайтеся на місці сперечатись і доводити, що ви тут випадково.
- Не намагайтеся йти проти руху натовпу, уникайте його центру, а також краю, небезпечного сусідства з вітринами, стінами, парканами, стовпами.
- Ухиляйтеся від усього нерухомого на шляху, інакше вас можуть розчавити.
- Не чіпляйтеся ні за що руками - їх можуть зламати.
- Не намагайтеся підняти речі, які впали.
- Якщо ви впали, швидко підтягніть до себе ноги, захистіть голову, згрупуйтесь і спробуйте ривком встати.
- Зі щільного, але нерухомого натовпу вибирайтеся, прикинувшись хворим або зробивши вигляд, що вас нудить.

Правила безпеки в інтернеті:
- Ніколи не надавайте невідомим секретні відомості (такі як номер рахунка або пароль) у відповіді на повідомлення електронної пошти, миттєве повідомлення або повідомлення з соціальної мережі.
- Перш ніж вводити секретні відомості під час оплат в інтернеті, зверніть увагу на наявність таких ознак, як адреса веб-сторінки, що починається із префікса https, і значка у вигляді закритого замка поруч з адресним рядком, який означає безпечне з'єднання.
- Ніколи не відповідайте на прохання надіслати гроші від «членів сім'ї», на пропозиції про угоду, які занадто гарні, щоб бути правдою, на повідомлення про розіграші лотереї, в яких ви не брали участі, або інші шахрайські повідомлення.
- Не переходьте за посиланнями і не натискайте кнопки у повідомленнях, що спливають, які здаються підозрілими.
- Використовуйте надійні паролі та зберігайте їх у таємниці.
- Ніколи не публікуйте особистої інформації, якої ви не хотіли б бачити на дошці оголошень.
- Підходьте вибірково до пропозицій дружби. Періодично аналізуйте, хто має доступ до ваших сторінок у соціальних мережах, а також переглядайте інформацію, яку ці користувачі публікують про вас.
Природні, техногенні та соціальні небезпеки
Протягом усього життя люди займаються певною діяльністю: ігровою, навчальною, трудовою тощо. І завжди люди дбають про власну безпеку, учаться запобігати небезпечним ситуаціям, уникати небезпек. Розрізняють природні, техногенні та соціальні небезпеки.
Небезпеки природного середовища
(небезпеки, пов'язані з постійними природними процесами Землі)

Небезпеки техногенного середовища
(небезпеки, пов'язані з діяльністю людини)

Небезпеки соціального середовища
(небезпеки, пов'язані з поведінкою, звичками, способом життя людини)

Щоб убезпечити життя, людина має керуватися основними принципами безпеки життєдіяльності (формулою безпеки).
Принципи безпеки життєдіяльності

Якщо діятимеш за цими принципами, то менше помилятимешся, уникатимеш небезпеки, знатимеш, як правильно діяти, щоб зберегти здоров'я і життя. Але завжди пам'ятай: передбачити небезпеку та уникнути її значно легше, ніж опиратися їй і боротися з негативними наслідками. Щоб навчитися передбачати небезпеку, потрібно постійно набувати і вдосконалювати навички безпечної поведінки. Це сприятиме впевненим діям у щоденному житті та зменшить ризик небезпеки для здоров'я.

Удосконалюючи навички безпечної поведінки, не забувай також користуватися алгоритмом прийняття зважених рішень.

На основі принципів безпеки життєдіяльності (формули безпеки) та поетапного виконання дій (алгоритму прийняття зважених рішень) складають правила безпечної поведінки на виробництві, у побуті, школі, серед природи, для пішоходів, пасажирів, водіїв, велосипедистів тощо.
Види і джерела ризику. Рівні ризику
Ти пам'ятаєш, що чисте навколишнє середовище, безпека оселі, благополуччя, здоровий спосіб життя - найважливіші проблеми безпечної життєдіяльності людини. Знаючи джерела ризику для здоров'я і життя, маєш також розуміти, як слід убезпечитися від наслідків небезпечних ситуацій. За наслідками будь-якої ситуації, що пов'язана з ризиком, оцінюють рівень ризику.
Джерела ризику навколишнього середовища
Природне середовище


♦ Стихійні лиха
♦ Несприятливі погодні умови (різка зміна атмосферного тиску, температури, вологості повітря тощо)
♦ Сонячна радіація
Техногенне середовище

♦ Аварії на підприємствах
♦ Забруднення отруйними речовинами водойм, повітря, ґрунтів, продуктів харчування
♦ Порушення правил безпечного користування побутовими приладами
Соціальне середовище


♦ Епідемії хвороб
♦ Сварки, бійки, глузування, вимагання грошей, навмисне пошкодження майна
♦ Кримінальні небезпеки: крадіжки, шахрайство, пограбування, здирництво
Такі небезпеки негативно впливають на здоров'я і життєдіяльність людей. Убезпечитися від наслідків дуже важко. Тому ці події, а також екстремальні й надзвичайні ситуації, пов'язані з ними, вважають ситуаціями з високим рівнем ризику. Проте слід зважити, що рівень ризику стихійного лиха значно вищий, ніж ризик від несприятливих погодних умов. Здебільшого людина може захиститися від таких ситуацій.
Щодня потрапляючи в різні ситуації, тобі слід швидко оцінювати їх рівень безпеки. Ти вже знаєш, що ризики бувають виправдані й невиправдані. За наслідками спробуй оцінити рівень своїх щоденних ризиків.

Щоб знизити ризик для здоров'я, слід чергувати навчання й відпочинок. Виконуючи домашні завдання, працюючи за комп'ютером, важливо робити невеликі перерви для відпочинку. Це убезпечить від перевтоми, сприятиме збереженню гостроти зору. Можливо, ти витратиш трохи більше часу на підготовку домашнього завдання, не подивишся телепередачу, але це значно нижчий ризик, ніж майбутні проблеми зі здоров'ям. З таких самих міркувань не варто переглядати телепередачі тривалий час, сидіти дуже близько до екрана телевізора. Не слід відкладати підготовку до контрольної роботи на останній день або на пізній вечір. Ти ризикуєш не встигнути підготуватися як слід, перевтомишся, почнеш нервувати. Якщо не виспишся, на уроці важко буде зосередитися, а відтак працюватимеш повільніше й неуважніше. Як результат - високий ризик одержати незадовільну оцінку, виникнення головного болю, перевтоми. Ти можеш знизити рівень ризику, якщо приділятимеш підготовці певний час протягом кількох днів.
Чи є пішохід, який не знає, для чого встановлено світлофори на регульованих переходах і перехрестях? Мабуть, ні. Проте іноді пішоходи, поспішаючи, наприклад, на зупинку громадського транспорту, перебігають дорогу на червоне світло світлофора, порушуючи Правила дорожнього руху. У таких випадках вони створюють небезпечні ситуації на проїзній частині дороги. Така поведінка призводить до дорожньо-транспортних пригод, травмування не тільки того, хто ризикує сам, але й тих, кого він наражає на небезпеку. Такий ризик невиправданий і значно вищий, ніж ризик дочекатися зеленого сигналу світлофора, безпечно перейти дорогу й витратити час на очікування іншого транспорту. Джерело ризику в такому разі - небезпечні дії пішохода.
Виправданими ризиками (хоча іноді й високого рівня) можуть вважатися ризики, пов'язані із захистом слабших, рятуванням життя, захистом власної гідності.
Висновок
Розрізняють природні, техногенні та соціальні небезпеки. Для убезпечення власного життя, здоров'я та діяльності треба застосовувати в житті принципи безпечної життєдіяльності, набувати й вдосконалювати навички безпечної поведінки. Важливо навчитися швидко оцінювати рівень ризику в повсякденному житті. Уникати небезпечних ситуацій та невиправданих ризиків.
Завдання
1. Наведи приклади природних, техногенних та соціальних небезпек.
2. За якими ознаками розрізняють природні, техногенні та соціальні небезпеки?
3. Назви види ризиків.
4. Наведи приклади виправданих і невиправданих ризиків. Поясни, чим вони відрізняються.
5. Пригадай, як впливають на здоров'я і життя людини невиправдані ризики.
6. Як визначається рівень ризику? Проаналізуй наведені в параграфі види ризиків та їхні рівні.
7. Назви принципи безпеки життєдіяльності людини. Схарактеризуй кожен з них. Скористайся схемою на с. 20 і форзацем 2.
8. Яких якостей слід набути людині, щоб передбачити небезпеку?
9. Як діяти, якщо не вдалося передбачити небезпеку?
Моделюй - набувай життєвих навичок
1. Розглянь фотоілюстрації. Назви вид ризику в кожній ситуації й оціни його рівень. Обґрунтуй відповідь. Поясни, як уникнути ризику в кожній ситуації.
