ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я
Духовність - це стан душі, поведінка кожного з нас у надзвичайних життєвих ситуаціях, це наші думки, мова, вчинки, внутрішні чинники людини. Якщо немає духовних потреб, нічого говорити і про духовний розвиток людини та її духовне здоров'я.
Духовне здоров'я особистості - це прагнення до істини, добра, це здатність діяти із любові до ближнього, це причетність до живої і неживої природи. Духовне здоров'я є головним джерелом життєвої сили й енергії. Його характеризують як здатність людини співчувати, співпереживати, надавати допомогу іншим, бажання покращити навколишнє життя і активно сприяти цьому; чесність і правдивість; самовдосконалення особистості як частини вдосконалення світу; відповідальне ставлення до самого себе і свого життя.
Протяг ом усього життя людина прагне до духовного розвитку і самовдосконалення. Розкривається вона через неповторні поєднання:
- бачення прекрасного у довкіллі та в самій собі (естетизм.);
- вироблення певних правил поведінки щодо навколишнього світу як за законами суспільства, так і за внутрішнім моральним кодексом (етизм);
- розуміння сутності навколишнього світу, місця людини в природі й суспільстві, її життєвих цінностей, вибору способу власного життя, відповідальності за здоров'я і життя своє та інших людей (філософське світобачення).
Отже, внутрішнім регулятором духовності людини є її совість. Видатний німецький філософ Кант казав, що совість - це закон, який живе в нас самих, а французький філософГольбах називав совість нашим внутрішнім суддею.
Совість - це вимоги, які людина висуває до самої себе. Духовно розвинена людина сама контролює свої дії, свій спосіб життя, прагне не допустити їх відхилення від певних суспільних і моральних вимог і норм, незалежно від того, чи контролює ще хтось її дії, чи ні. А робить це вона внаслідок розвиненої духовності, совісті.

Психологічне благополуччя
Більшість людей вважає себе здоровими, якщо у них немає ознак порушення фізичного здоров'я. Однак вони можуть мати захворювання, навіть хронічні чи невиліковні, які не виявляються жодними аналізами і пов'язані з порушеннями їхньої ментальної (емоційної, інтелектуальної чи духовної) сфери.
Наше психологічне благополуччя залежить від того, що ми думаємо про себе, як долаємо стреси, засвоюємо інформацію і приймаємо рішення. Найважливішим критерієм психологічного благополуччя є відчуття психологічної рівноваги, яку пов'язують із гармонійною організацією психіки та її можливістю адаптуватися до стресів. Люди з високим рівнем психологічної рівноваги демонструють:
- позитивну самооцінку, яка тісно пов'язана зі здатністю керувати своїм життям;
- послідовність і передбачуваність, що свідчить про сформованість характеру;
- цілеспрямованість, яка ґрунтується на позитивному баченні майбутнього і потребі у самореалізації;
- автономність (незалежність), що забезпечується умінням приймати відповідальні рішення;
- відчуття єдності з іншими людьми, яке приносить у життя стабільність і наповнює його сенсом.
Психологічно врівноважені люди більше насолоджуються життям і легше долають виклики і проблеми. Вони навіть інакше ставляться до них. «Здорова людина бачить у проблемах можливості, а хвора - у можливостях проблеми», - зауважив відомий психіатр Аллан Фромм.
Психологічно врівноважені люди усвідомлюють свої почуття і вміють висловити їх у найкращий спосіб. Вони здатні прийняти мудре рішення, керуючись моральними цінностями і відповідальністю. У таблиці наведено деякі ознаки психологічного благополуччя, а також ознаки порушення психологічної рівноваги.
тестЗдоров'я людини, Психологічна складова здоров'я(9клас)
Запитання 1
Здатність людини пізнати себе і здійснити своє покликання , це .............
- самопізнання
- самореалізація
- самооцінка
- пошук свого місця в житті
Запитання 2
Самооцінка, це ..............................
- те, як людина ставиться до себе й оцінює себе у різних сферах життя
- формування ставлення до оточуючого світу на основі власних поглядів та інтересів
- те, як оточуючі ставляться до людини та оцінюють її у різних сферах життя
- ставлення до себе, що сформоване суспільною думкою
Запитання 3
Назвіть складові життєвого самовизначення.
- професійне, сімейне, соціальне, комунікативне
- соціальне, політичне, гендерне, сімейне
- професійне, соціальне, особистісне, сімейне
- професійне, сімейне, расове, політичне
Запитання 4
Емоції - це мова .......................
- нашої нервової системи
- нашої свідомості
- нашої підсвідомості
- нашого тіла
Запитання 5
Якщо ви довго розмірковуєте над отриманим завданням, уникаючи конкретних дій, то ваш стиль навчання - .....................................
- " Пірнальник"
- " Мрійник"
- "Логік"
- " Мандрівник"
Запитання 6
Відображення світогляду, цінностей і життєвого досвіду , це ...........................................
- ціннісні орієнтири
- характер
- мораль
- психологічний портрет людини
Запитання 7
Те, що ми вважаємо важливим для себе, відповідно до чого оцінюємо всі події нашого життя, це
- суспільна думка
- моральні принципи
- пріорітети
- цінності
Запитання 8
Процес засвоєння інформації охоплює три стадії:
- сприйняття інформації
- розпізнавання та кодування інформації
- відтворення інформації
- запам`ятовування інформації
Запитання 9
Бачення себе в центрі подій, заглиблення у переживання, це ...................
- дисоціація
- асоціація
- перебільшення
- рефреймінг
Запитання 10
"Зміна рамки" або "переобрамлення", це дивовижний інструмент саморегуляції - ..............................
- асоціація
- рефреймінг
- дисоціація
- дематеріалізація
Запитання 11
Вихід із переживання через уявний вихід у стороннього спостерігача, це ...............
- дисоціація
- персоналізація
- рефреймінг
- асоціація
Запитання 12
Розуміння природи емоцій, уміння розпізнавати їх та здатність володіти собою, це..........................................
- врівноваженість
- емоційна саморегуляція
- психологічна грамотність
- емоційне благополуччя
Запитання 13
Самооцінка переважно формується у період.........
- дитинства
- підліткового віку
- протягом життя
- юнацького віку