ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я


Духовність - це стан душі, поведінка кожного з нас у надзвичайних життєвих ситуаціях, це наші думки, мова, вчинки, внутрішні чинники людини. Якщо немає духовних потреб, нічого говорити і про духовний розвиток людини та її духовне здоров'я.

Духовне здоров'я особистості - це прагнення до істини, добра, це здатність діяти із любові до ближнього, це причетність до живої і неживої природи. Духовне здоров'я є головним джерелом життєвої сили й енергії. Його характеризують як здатність людини співчувати, співпереживати, надавати допомогу іншим, бажання покращити навколишнє життя і активно сприяти цьому; чесність і правдивість; самовдосконалення особистості як частини вдосконалення світу; відповідальне ставлення до самого себе і свого життя.

Протяг ом усього життя людина прагне до духовного розвитку і самовдосконалення. Розкривається вона через неповторні поєднання:

- бачення прекрасного у довкіллі та в самій собі (естетизм.);

- вироблення певних правил поведінки щодо навколишнього світу як за законами суспільства, так і за внутрішнім моральним кодексом (етизм);

- розуміння сутності навколишнього світу, місця людини в природі й суспільстві, її життєвих цінностей, вибору способу власного життя, відповідальності за здоров'я і життя своє та інших людей (філософське світобачення).

Отже, внутрішнім регулятором духовності людини є її совість. Видатний німецький філософ Кант казав, що совість - це закон, який живе в нас самих, а французький філософГольбах називав совість нашим внутрішнім суддею.

Совість - це вимоги, які людина висуває до самої себе. Духовно розвинена людина сама контролює свої дії, свій спосіб життя, прагне не допустити їх відхилення від певних суспільних і моральних вимог і норм, незалежно від того, чи контролює ще хтось її дії, чи ні. А робить це вона внаслідок розвиненої духовності, совісті.

Психологічне благополуччя

Більшість людей вважає себе здоровими, якщо у них немає ознак порушення фізичного здоров'я. Однак вони можуть мати захворювання, навіть хронічні чи невиліковні, які не виявляються жодними аналізами і пов'язані з порушеннями їхньої ментальної (емоційної, інтелектуальної чи духовної) сфери.

Наше психологічне благополуччя залежить від того, що ми думаємо про себе, як долаємо стреси, засвоюємо інформацію і приймаємо рішення. Найважливішим критерієм психологічного благополуччя є відчуття психологічної рівноваги, яку пов'язують із гармонійною організацією психіки та її можливістю адаптуватися до стресів. Люди з високим рівнем психологічної рівноваги демонструють:

  • позитивну самооцінку, яка тісно пов'язана зі здатністю керувати своїм життям;
  • послідовність і передбачуваність, що свідчить про сформованість характеру;
  • цілеспрямованість, яка ґрунтується на позитивному баченні майбутнього і потребі у самореалізації;
  • автономність (незалежність), що забезпечується умінням приймати відповідальні рішення;
  • відчуття єдності з іншими людьми, яке приносить у життя стабільність і наповнює його сенсом.


Психологічно врівноважені люди більше насолоджуються життям і легше долають виклики і проблеми. Вони навіть інакше ставляться до них. «Здорова людина бачить у проблемах можливості, а хвора - у можливостях проблеми», - зауважив відомий психіатр Аллан Фромм.

Психологічно врівноважені люди усвідомлюють свої почуття і вміють висловити їх у найкращий спосіб. Вони здатні прийняти мудре рішення, керуючись моральними цінностями і відповідальністю. У таблиці наведено деякі ознаки психологічного благополуччя, а також ознаки порушення психологічної рівноваги.

тест
Здоров'я людини, Психологічна складова здоров'я
(9клас)

Запитання 1

Здатність людини пізнати себе і здійснити своє покликання , це .............

  1. самопізнання
  2. самореалізація
  3. самооцінка
  4. пошук свого місця в житті

Запитання 2

Самооцінка, це ..............................

  1. те, як людина ставиться до себе й оцінює себе у різних сферах життя
  2. формування ставлення до оточуючого світу на основі власних поглядів та інтересів
  3. те, як оточуючі ставляться до людини та оцінюють її у різних сферах життя
  4. ставлення до себе, що сформоване суспільною думкою

Запитання 3

Назвіть складові життєвого самовизначення.

  1. професійне, сімейне, соціальне, комунікативне
  2. соціальне, політичне, гендерне, сімейне
  3. професійне, соціальне, особистісне, сімейне
  4. професійне, сімейне, расове, політичне

Запитання 4

Емоції - це мова .......................

  1. нашої нервової системи
  2. нашої свідомості
  3. нашої підсвідомості
  4. нашого тіла

Запитання 5

Якщо ви довго розмірковуєте над отриманим завданням, уникаючи конкретних дій, то ваш стиль навчання - .....................................

  1. " Пірнальник"
  2. " Мрійник"
  3. "Логік"
  4. " Мандрівник"

Запитання 6

Відображення світогляду, цінностей і життєвого досвіду , це ...........................................

  1. ціннісні орієнтири
  2. характер
  3. мораль
  4. психологічний портрет людини

Запитання 7

Те, що ми вважаємо важливим для себе, відповідно до чого оцінюємо всі події нашого життя, це 

  1. суспільна думка
  2. моральні принципи
  3. пріорітети
  4. цінності

Запитання 8

Процес засвоєння інформації охоплює три стадії:

  1. сприйняття інформації
  2. розпізнавання та кодування інформації
  3. відтворення інформації
  4. запам`ятовування інформації

Запитання 9

Бачення себе в центрі подій, заглиблення у переживання, це ...................

  1. дисоціація
  2. асоціація
  3. перебільшення
  4. рефреймінг

Запитання 10

"Зміна рамки" або "переобрамлення", це дивовижний інструмент саморегуляції - ..............................

  1. асоціація
  2. рефреймінг
  3. дисоціація
  4. дематеріалізація

Запитання 11

Вихід із переживання через уявний вихід у стороннього спостерігача, це ...............

  1. дисоціація
  2. персоналізація
  3. рефреймінг
  4. асоціація

Запитання 12

Розуміння природи емоцій, уміння розпізнавати їх та здатність володіти собою, це..........................................

  1. врівноваженість
  2. емоційна саморегуляція
  3. психологічна грамотність
  4. емоційне благополуччя

Запитання 13

Самооцінка переважно формується у період.........

  1. дитинства
  2. підліткового віку
  3. протягом життя
  4. юнацького віку
Всі права захищені 2021
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати