Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі "Основи здоров'я"
Європейський Союз (ЄС) та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект «Діти миру», метою якого є надання психосоціальної допомоги дітям на сході
України та забезпечення їх участі в освітніх програмах. Проект реалізується в Донецькій, Луганській,
Харківській, Дніпропетровській і Запорізькій областях.
Складовою ініціативи ЄС та ЮНІСЕФ «Діти миру» є проект «Вчимося жити разом» із розвитку
життєвих навичок та надання психосоціальної допомоги дітям, підліткам та родинам, що постраждали
внаслідок конфлікту в Україні (мал. 1). Виконавцями проекту є Дитячий фонд «Здоров'я через освіту»
та Національний університет «Києво-Могилянська академія». Проект реалізується у двох напрямах -
формування у школярів життєвих навичок, які сприятимуть позитивній адаптації, та надання дітям і
родинам психосоціальної підтримки.

Зміст та форми реалізації програми «Вчимося жити разом»

Перелік ключових понять, що охоплюють проблему становлення у дитини дошкільного віку основної компетентності - вміння взаємодіяти, співпрацювати, розуміти, самореалізовуватися в соціумі серед ровесників, молодших і старших за віком людей, досить широкий. Утім, слід наголосити, що специфікою роботи з дітьми дошкільного віку в площині означеної проблеми є змістовне глибоке збагачення понять, пов'язаних із категорією людина, тобто понять, що наповнюють Я-образ та образ іншої людини. Це означає, що змістовним наповненням спеціально організованих форм навчальної роботи з дітьми та самодіяльних видів ігрової та художньо-образної діяльності дітей дошкільного віку є стосунки дитини з іншими людьми, тобто найближчим оточенням дитини - з родиною та ровесниками. Своєю чергою, це надає смислового наповнення призначенню взаємодії людини з іншими людьми, оскільки актуалізує розуміння причин, мотивів, форм і способів спілкування (хто? з ким? для чого? де? в який спосіб може досягти успіху взаємодії) та забезпечує головний результат діяльності спілкування - взаєморозуміння. Програма містить чотири змістові напрями, кожний з яких може бути реалізований послідовно або одночасно.
Перший змістовий напрям - «Простір, дружній до дитини».

Мета: створення середовища, що сприяє розвитку довіри та почуття безпеки. Зміст: робота з дорослими в обговоренні спільної мети та очікуваних результатів, форм, методів і способів навчально-виховних дій із дітьми від 4 до 6-7 років, а також свідомий вибір дорослими об'єднувальних загальнолюдських цінностей, які відповідають нормам моралі та духовним прагненням людини, формують у дитини спротив до негативних впливів (див. метод. посібник, стор. 10). 7
Другий змістовий напрям - «Я та інші люди».

Мета: організація цілеспрямованих форм навчально-виховної роботи фахівців дошкільного закладу з дітьми 5-го, 6-7-го років життя з метою збагачення та розширення знань етичного спрямування. Зміст: забезпечення різних спеціально організованих дорослими видів занять, що актуалізують розуміння дітьми моральних понять, правил поведінки з однолітками, молодшими та старшими за віком людьми: бесіди, розглядання картин етичного змісту, читання художньої літератури, екскурсії з метою ознайомлення з працею дорослих людей та ін. (див. метод. посібник, стор. 24).
Третій змістовий напрям - «У злагоді та радощах творимо добрі справи».

Мета: організація самодіяльних форм взаємодії дорослих із дітьми 5-го та 6-7- го років життя, спрямована на розширення досвіду спілкування з різними групами людей. Зміст: ігрова діяльність, організація всіх видів праці в побуті, природі, художньої праці для прояву турботи та бережливого ставлення до соціального, предметного та природного оточення (див. метод. посібник, стор. 45).
Четвертий змістовий напрям - «Ми поруч із тобою».

Мета: організація індивідуальної психологічної роботи фахівців (психолог, психотерапевт, педіатр та ін.) з дітьми, котрі потребують супроводу та підтримки особистісного розвитку, мають прояви поведінкових розладів, страхів, агресії. Зміст: визначається запитом дитини .
Загальними критеріями ефективності реалізації програми «Вчимося жити разом» є розвиток особистості дитини старшого дошкільного віку, яка має сформовані необхідні життєві навички позитивної ефективної взаємодії з близьким оточенням та може адаптуватися і творчо застосувати їх у нових ситуаціях, у ситуаціях невизначеності або непорозуміння з іншими, роблячи вибір щодо своїх дій на основі морально-вольових якостей та цінностей, 8 організованості, дисциплінованості, самостійності, відповідальності, наполегливості в досягненні позитивних цілей.
Реалізація змісту програми зберігає цілісність підходу до гармонійності розвитку емоційних, інтелектуальних, вольових досягнень дитини й тому, незважаючи на її парціальність у визначенні завдань формування у вихованців життєвих навичок, що сприятимуть позитивній адаптації та надання дітям психологічної допомоги й підтримки в навчальних закладах, сприятиме цілісному психічному розвитку дитини в єдності емоційних, пізнавальних та поведінкових досягнень.
Кінцевою метою психолого-педагогічних дій дорослих є сформованість таких якостей дитини:
■ емоційно-ціннісне ставлення до себе та іншої людини, інтерес до нової інформації та діяльності, пов'язаної з категорією «людина»;
■ позитивна картина світоглядних морально-етичних уявлень про себе та навколишній світ, уміння аналізувати та диференціювати такі моральні поняття, як «доброта», «чуйність», «справедливість», «дружба», «чесність», «товариськість» тощо.
■ розвинена потреба та прагнення активної діяльності з іншою людиною,
здатність реалізувати спільну діяльність із дорослими та однолітками,
що спрямована на досягнення позитивних цілей, розвинена здатність
дитини в ситуаціях невизначеності або конфлікту робити вибір на основі ціннісних орієнтацій, які відповідають духовності, утвердженню життя,
безпеки та здоров'я людини.
Посилання на курс
https://llt.multycourse.com.ua/ua/page/16/58

Зміст онлайн-курсу
Модуль 1. Вступ. Роль освіти в адаптації тимчасово переміщених осіб
1.1 Проблеми адаптації тимчасово переміщених дітей у приймаючих громадах
- Поведінкові реакції дітей з посттравматичним стресовим розладом
- Проблеми дезадаптації дітей-переселенців
- Адаптація внутрішньо-переміщених дітей до нової школи
- Визначення успішності адаптації дитини до навчального закладу
1.2 Освіта, як важливий інструмент консолідації суспільства
- Актуальність життєвих навичок та психосоціальної підтримки у навчально-виховному процесі
- Допомога в розвитку навичок подолання кризової ситуації у внутрішньо переміщених осіб
- Життєві навички, необхідні для адаптації та розбудови миру
Модуль 2. Тренінговий курс «Вчимося жити разом»
2.1 Інформація про проект «Вчимося жити разом»
- Компоненти проекту
- Виконавці проекту
- Оцінка ефективності проекту
- Висновки міжнародних консультантів
2.2 Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом»
- Мета і завдання курсу
- Структура програми для 1-4 класів
- Структура програми для 5-9 класів
2.3 Місце курсу в програмі предмета «основи здоров'я»
- Місце тренінгового курсу в навчальній програмі предмета «Основи здоров'я» для 1-4 класів
- Місце тренінгового курсу в навчальній програмі предмета «Основи здоров'я» для 5-9 класів
Модуль 3. Методологія викладання курсу «Вчимося жити разом»
3.1. Поняття життєвих навичок
- Поняття життєвих навичок
- Склад і класифікація життєвих навичок
- Структура життєвих навичок
- Навички, що сприяють соціальному благополуччю (міжперсональні навички)
- Навички, що сприяють психологічному благополуччю (внутнішньоперсональні навички)
- Життєві навички і здоров'я
- Життєві навички і якість освіти
- Життєві навички та розбудова миру
3.2. Навчання життєвим навичкам
- Методика розвитку життєвих навичок
- ООЖН - як освітня технологія
- Способи впровадження ООЖН
3.3. Огляд інтерактивних методів
- Класифікація методів навчання
- Ефективність інтерактивного навчання
- Принципи інтерактивного навчання
- Огляд інтерактивних методів
3.4. Зміст і структура тренінгу
- Поняття тренінгу
- Зміст тренінгу
- Тривалість тренінгу
- Оцінювання ефективності тренінгу
- Структура тренінгового заняття
- План проведення тренінгу
- Корисні поради тренеру
3.5. Організація і ресурсне забезпечення тренінгу
- Просторова організація кабінету для інтерактивних занять
- Мінімальні вимоги до приміщення
- Ресурсне забезпечення інтерактивних занять
Модуль 4. Етапи психосоціального розвитку дітей та молоді
4.1 Початкова школа (учні 1, 2, 3, 4 класу)
- Механізми дозрівання структур головного мозку дитини
- Особливості розвитку учнів 1-4 класів
- 1 клас (6-7 років)
- 2 клас (7-8 років)
- 3 клас (8-9 років)
- 4 клас (9-10 років)
4.2 Основна школа (учні 5, 6, 7, 8, 9 класу)
- Особливості психосоціального розвитку учнів 5-го класу
- Особливості психосоціального розвитку учнів 6-го класу
- Особливості психосоціального розвитку учнів 7-го класу
- Особливості психосоціального розвитку учнів 8-го класу
- Особливості психосоціального розвитку учнів 9-го класу
4.3 Старша школа (учні 10-11 класу)
- Особливості розвитку головного мозку учнів 10 (11) класів
- Особливості пізнавальних процесів у старшому підлітковому віці
- Особливості емоційної сфери старшокласників
- Соціальний розвиток юнаків і дівчат
- Особливості професійної орієнтації і мотивації навчальної діяльності
- Особливості психосоціального розвитку учнів 10-11 класів
Модуль 5. Етапи формування психосоціальних компетентностей (життєвих навичок) учнів
5.1 Навички ефективної комунікації (короткий опис, приклади)
- Функції комунікації
- Вербальне і невербальне спілкування
- Бар'єри ефективного спілкування
- Поради для ефективного спілкування
- Гендерні відмінності невербального спілкування
- Складові активного слухання
- Навчання комунікативним навичкам у школі
5.2 Навички самоконтролю (короткий опис, приклади)
- Поняття емоцій
- Функції емоцій
- Класифікація емоцій
- Характеристика базових емоцій
- Зовнішні вияви емоції
- Емоційний інтелект
- Способи емоційної саморегуляції
- Навчання навичкам самоконтролю в школі
5.3 Навички емпатії (короткий опис, приклади)
- Поняття емпатії
- Рівень емпатії
- Порушення рівня емпатії
- Розвиток емпатії
- Інклюзивна освіта і розвиток емпатії
- Навчання навичкам емпатії у школі
5.4 Навички кооперації (короткий опис, приклади)
- Поняття міжособистісних стосунків
- Категорії стосунків
- Рівні комунікації
- Здорові стосунки і навички, необхідні для їх підтримки
- Стосунки з батьками
- Стосунки з однолітками
- Навчання навичкам кооперації у школі
5.5 Розв'язання проблем і прийняття рішень (короткий опис, приклади)
- Які бувають рішення
- Стратегії при прийнятті рішень
- Як приймати зважені рішення
- Творче мислення при прийнятті рішень
- Навчання навичкам розв'язання проблем і прийняття рішень у школі
5.6 Навички запобігання ескалації та розв'язання конфліктів (короткий опис, приклади)
- Типи конфліктів
- Стадії розвитку конфліктів
- Як запобігти ескалації конфлікту
- Способи розв'язання конфліктів
- Поради для ефективного розв'язання конфлікту
- Навчання навичкам розв'язання конфліктів у школі
5.7 Навички неагресивної впевненості (короткий опис, приклади)
- Поняття асертивності
- Стилі спілкування
- Як позбутися агресивності у спілкуванні
- Звернення за допомогою
- Як просити вибачення
- Уміння сказати «НІ»
- Як сказати «НІ» і при цьому зберегти стосунки
- Асертивні права людини
- Навчання навичкам неагресивної впевненості у школі
5.8 Навички самоусвідомлення та самооцінки (короткий опис, приклади)
- Самооцінка. Види самооцінки
- Формування самооцінки
- Що може зробити вчитель, щоб поліпшити самооцінку учнів
- Розвиток самоповаги на уроках основ здоров'я
5.9 Протидія булінгу (короткий опис, приклади)
- Про булінг
- Булінг в Україні
- Жертви та ініціатори булінгу
- Форми та види булінґу
- Наслідки шкільного насилля
- Як реагувати на травлю
- Що можуть зробити батьки
- Що можуть зробити вчителі
- Навчання навичкам протидії булінґу у школі
5.10 Керування стресами (короткий опис, приклади)
- Види стресу
- Стресові фактори
- Реакція організму на стрес
- Стрес у підлітків
- Стрес і здоров'я
- Ознаки емоційного вигорання
- Стресова стійкість
- Керування стресами
- Розвиток навичок керування стресом на уроках основ здоров'я
