Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі "Основи здоров'я"

Європейський Союз (ЄС) та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект «Діти миру», метою якого є надання психосоціальної допомоги дітям на сході України та забезпечення їх участі в освітніх програмах. Проект реалізується в Донецькій, Луганській, Харківській, Дніпропетровській і Запорізькій областях. Складовою ініціативи ЄС та ЮНІСЕФ «Діти миру» є проект «Вчимося жити разом» із розвитку життєвих навичок та надання психосоціальної допомоги дітям, підліткам та родинам, що постраждали внаслідок конфлікту в Україні (мал. 1). Виконавцями проекту є Дитячий фонд «Здоров'я через освіту» та Національний університет «Києво-Могилянська академія». Проект реалізується у двох напрямах - формування у школярів життєвих навичок, які сприятимуть позитивній адаптації, та надання дітям і родинам психосоціальної підтримки.


Зміст та форми реалізації програми «Вчимося жити разом» 

Перелік ключових понять, що охоплюють проблему становлення у дитини дошкільного віку основної компетентності - вміння взаємодіяти, співпрацювати, розуміти, самореалізовуватися в соціумі серед ровесників, молодших і старших за віком людей, досить широкий. Утім, слід наголосити, що специфікою роботи з дітьми дошкільного віку в площині означеної проблеми є змістовне глибоке збагачення понять, пов'язаних із категорією людина, тобто понять, що наповнюють Я-образ та образ іншої людини. Це означає, що змістовним наповненням спеціально організованих форм навчальної роботи з дітьми та самодіяльних видів ігрової та художньо-образної діяльності дітей дошкільного віку є стосунки дитини з іншими людьми, тобто найближчим оточенням дитини - з родиною та ровесниками. Своєю чергою, це надає смислового наповнення призначенню взаємодії людини з іншими людьми, оскільки актуалізує розуміння причин, мотивів, форм і способів спілкування (хто? з ким? для чого? де? в який спосіб може досягти успіху взаємодії) та забезпечує головний результат діяльності спілкування - взаєморозуміння. Програма містить чотири змістові напрями, кожний з яких може бути реалізований послідовно або одночасно.

 Перший змістовий напрям - «Простір, дружній до дитини». 

Мета: створення середовища, що сприяє розвитку довіри та почуття безпеки. Зміст: робота з дорослими в обговоренні спільної мети та очікуваних результатів, форм, методів і способів навчально-виховних дій із дітьми від 4 до 6-7 років, а також свідомий вибір дорослими об'єднувальних загальнолюдських цінностей, які відповідають нормам моралі та духовним прагненням людини, формують у дитини спротив до негативних впливів (див. метод. посібник, стор. 10). 7 

Другий змістовий напрям - «Я та інші люди». 

Мета: організація цілеспрямованих форм навчально-виховної роботи фахівців дошкільного закладу з дітьми 5-го, 6-7-го років життя з метою збагачення та розширення знань етичного спрямування. Зміст: забезпечення різних спеціально організованих дорослими видів занять, що актуалізують розуміння дітьми моральних понять, правил поведінки з однолітками, молодшими та старшими за віком людьми: бесіди, розглядання картин етичного змісту, читання художньої літератури, екскурсії з метою ознайомлення з працею дорослих людей та ін. (див. метод. посібник, стор. 24). 

Третій змістовий напрям - «У злагоді та радощах творимо добрі справи». 

Мета: організація самодіяльних форм взаємодії дорослих із дітьми 5-го та 6-7- го років життя, спрямована на розширення досвіду спілкування з різними групами людей. Зміст: ігрова діяльність, організація всіх видів праці в побуті, природі, художньої праці для прояву турботи та бережливого ставлення до соціального, предметного та природного оточення (див. метод. посібник, стор. 45). 

Четвертий змістовий напрям - «Ми поруч із тобою».

 Мета: організація індивідуальної психологічної роботи фахівців (психолог, психотерапевт, педіатр та ін.) з дітьми, котрі потребують супроводу та підтримки особистісного розвитку, мають прояви поведінкових розладів, страхів, агресії. Зміст: визначається запитом дитини . 


               Загальними критеріями ефективності реалізації програми «Вчимося жити разом» є розвиток особистості дитини старшого дошкільного віку, яка має сформовані необхідні життєві навички позитивної ефективної взаємодії з близьким оточенням та може адаптуватися і творчо застосувати їх у нових ситуаціях, у ситуаціях невизначеності або непорозуміння з іншими, роблячи вибір щодо своїх дій на основі морально-вольових якостей та цінностей, 8 організованості, дисциплінованості, самостійності, відповідальності, наполегливості в досягненні позитивних цілей. 

                   Реалізація змісту програми зберігає цілісність підходу до гармонійності розвитку емоційних, інтелектуальних, вольових досягнень дитини й тому, незважаючи на її парціальність у визначенні завдань формування у вихованців життєвих навичок, що сприятимуть позитивній адаптації та надання дітям психологічної допомоги й підтримки в навчальних закладах, сприятиме цілісному психічному розвитку дитини в єдності емоційних, пізнавальних та поведінкових досягнень.

            Кінцевою метою психолого-педагогічних дій дорослих є сформованість таких якостей дитини:

 ■ емоційно-ціннісне ставлення до себе та іншої людини, інтерес до нової інформації та діяльності, пов'язаної з категорією «людина»;

 ■ позитивна картина світоглядних морально-етичних уявлень про себе та навколишній світ, уміння аналізувати та диференціювати такі моральні поняття, як «доброта», «чуйність», «справедливість», «дружба», «чесність», «товариськість» тощо. 

■ розвинена потреба та прагнення активної діяльності з іншою людиною, здатність реалізувати спільну діяльність із дорослими та однолітками, що спрямована на досягнення позитивних цілей, розвинена здатність дитини в ситуаціях невизначеності або конфлікту робити вибір на основі ціннісних орієнтацій, які відповідають духовності, утвердженню життя, безпеки та здоров'я людини.

Посилання на курс

https://llt.multycourse.com.ua/ua/page/16/58

Зміст онлайн-курсу

Модуль 1. Вступ. Роль освіти в адаптації тимчасово переміщених осіб

1.1 Проблеми адаптації тимчасово переміщених дітей у приймаючих громадах

  • Поведінкові реакції дітей з посттравматичним стресовим розладом
  • Проблеми дезадаптації дітей-переселенців
  • Адаптація внутрішньо-переміщених дітей до нової школи
  • Визначення успішності адаптації дитини до навчального закладу

1.2 Освіта, як важливий інструмент консолідації суспільства

  • Актуальність життєвих навичок та психосоціальної підтримки у навчально-виховному процесі
  • Допомога в розвитку навичок подолання кризової ситуації у внутрішньо переміщених осіб
  • Життєві навички, необхідні для адаптації та розбудови миру

Модуль 2. Тренінговий курс «Вчимося жити разом»

2.1 Інформація про проект «Вчимося жити разом»

  • Компоненти проекту
  • Виконавці проекту
  • Оцінка ефективності проекту
  • Висновки міжнародних консультантів

2.2 Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом»

  • Мета і завдання курсу
  • Структура програми для 1-4 класів
  • Структура програми для 5-9 класів

2.3 Місце курсу в програмі предмета «основи здоров'я»

  • Місце тренінгового курсу в навчальній програмі предмета «Основи здоров'я» для 1-4 класів
  • Місце тренінгового курсу в навчальній програмі предмета «Основи здоров'я» для 5-9 класів

Модуль 3. Методологія викладання курсу «Вчимося жити разом»

3.1. Поняття життєвих навичок

  • Поняття життєвих навичок
  • Склад і класифікація життєвих навичок
  • Структура життєвих навичок
  • Навички, що сприяють соціальному благополуччю (міжперсональні навички)
  • Навички, що сприяють психологічному благополуччю (внутнішньоперсональні навички)
  • Життєві навички і здоров'я
  • Життєві навички і якість освіти
  • Життєві навички та розбудова миру

3.2. Навчання життєвим навичкам

  • Методика розвитку життєвих навичок
  • ООЖН - як освітня технологія
  • Способи впровадження ООЖН

3.3. Огляд інтерактивних методів

  • Класифікація методів навчання
  • Ефективність інтерактивного навчання
  • Принципи інтерактивного навчання
  • Огляд інтерактивних методів

3.4. Зміст і структура тренінгу

  • Поняття тренінгу
  • Зміст тренінгу
  • Тривалість тренінгу
  • Оцінювання ефективності тренінгу
  • Структура тренінгового заняття
  • План проведення тренінгу
  • Корисні поради тренеру

3.5. Організація і ресурсне забезпечення тренінгу

  • Просторова організація кабінету для інтерактивних занять
  • Мінімальні вимоги до приміщення
  • Ресурсне забезпечення інтерактивних занять

Модуль 4. Етапи психосоціального розвитку дітей та молоді

4.1 Початкова школа (учні 1, 2, 3, 4 класу)

  • Механізми дозрівання структур головного мозку дитини
  • Особливості розвитку учнів 1-4 класів
  • 1 клас (6-7 років)
  • 2 клас (7-8 років)
  • 3 клас (8-9 років)
  • 4 клас (9-10 років)

4.2 Основна школа (учні 5, 6, 7, 8, 9 класу)

  • Особливості психосоціального розвитку учнів 5-го класу
  • Особливості психосоціального розвитку учнів 6-го класу
  • Особливості психосоціального розвитку учнів 7-го класу
  • Особливості психосоціального розвитку учнів 8-го класу
  • Особливості психосоціального розвитку учнів 9-го класу

4.3 Старша школа (учні 10-11 класу)

  • Особливості розвитку головного мозку учнів 10 (11) класів
  • Особливості пізнавальних процесів у старшому підлітковому віці
  • Особливості емоційної сфери старшокласників
  • Соціальний розвиток юнаків і дівчат
  • Особливості професійної орієнтації і мотивації навчальної діяльності
  • Особливості психосоціального розвитку учнів 10-11 класів

Модуль 5. Етапи формування психосоціальних компетентностей (життєвих навичок) учнів

5.1 Навички ефективної комунікації (короткий опис, приклади)

  • Функції комунікації
  • Вербальне і невербальне спілкування
  • Бар'єри ефективного спілкування
  • Поради для ефективного спілкування
  • Гендерні відмінності невербального спілкування
  • Складові активного слухання
  • Навчання комунікативним навичкам у школі

5.2 Навички самоконтролю (короткий опис, приклади)

  • Поняття емоцій
  • Функції емоцій
  • Класифікація емоцій
  • Характеристика базових емоцій
  • Зовнішні вияви емоції
  • Емоційний інтелект
  • Способи емоційної саморегуляції
  • Навчання навичкам самоконтролю в школі

5.3 Навички емпатії (короткий опис, приклади)

  • Поняття емпатії
  • Рівень емпатії
  • Порушення рівня емпатії
  • Розвиток емпатії
  • Інклюзивна освіта і розвиток емпатії
  • Навчання навичкам емпатії у школі

5.4 Навички кооперації (короткий опис, приклади)

  • Поняття міжособистісних стосунків
  • Категорії стосунків
  • Рівні комунікації
  • Здорові стосунки і навички, необхідні для їх підтримки
  • Стосунки з батьками
  • Стосунки з однолітками
  • Навчання навичкам кооперації у школі

5.5 Розв'язання проблем і прийняття рішень (короткий опис, приклади)

  • Які бувають рішення
  • Стратегії при прийнятті рішень
  • Як приймати зважені рішення
  • Творче мислення при прийнятті рішень
  • Навчання навичкам розв'язання проблем і прийняття рішень у школі

5.6 Навички запобігання ескалації та розв'язання конфліктів (короткий опис, приклади)

  • Типи конфліктів
  • Стадії розвитку конфліктів
  • Як запобігти ескалації конфлікту
  • Способи розв'язання конфліктів
  • Поради для ефективного розв'язання конфлікту
  • Навчання навичкам розв'язання конфліктів у школі

5.7 Навички неагресивної впевненості (короткий опис, приклади)

  • Поняття асертивності
  • Стилі спілкування
  • Як позбутися агресивності у спілкуванні
  • Звернення за допомогою
  • Як просити вибачення
  • Уміння сказати «НІ»
  • Як сказати «НІ» і при цьому зберегти стосунки
  • Асертивні права людини
  • Навчання навичкам неагресивної впевненості у школі

5.8 Навички самоусвідомлення та самооцінки (короткий опис, приклади)

  • Самооцінка. Види самооцінки
  • Формування самооцінки
  • Що може зробити вчитель, щоб поліпшити самооцінку учнів
  • Розвиток самоповаги на уроках основ здоров'я

5.9 Протидія булінгу (короткий опис, приклади)

  • Про булінг
  • Булінг в Україні
  • Жертви та ініціатори булінгу
  • Форми та види булінґу
  • Наслідки шкільного насилля
  • Як реагувати на травлю
  • Що можуть зробити батьки
  • Що можуть зробити вчителі
  • Навчання навичкам протидії булінґу у школі

5.10 Керування стресами (короткий опис, приклади)

  • Види стресу
  • Стресові фактори
  • Реакція організму на стрес
  • Стрес у підлітків
  • Стрес і здоров'я
  • Ознаки емоційного вигорання
  • Стресова стійкість
  • Керування стресами
  • Розвиток навичок керування стресом на уроках основ здоров'я
Всі права захищені 2021
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати